Trainingsfasen
TRAININGSFASEN
Sinds het begin van onze congregatie heeft vorming altijd een belangrijke plaats ingenomen om de jongeren die naar ons en de zusters komen voor te bereiden om doordrongen te raken van ons charisma en het te beleven om te beantwoorden aan de behoeften van de Kerk in de wereld. Wat zijn de trainingsstappen en vereisten? De eerste stap is om elkaar te leren kennen.Hiervoor organiseren de regio’s ontmoetingen met de jonge kandidaten zodat ze zich kunnen laten bekijken en de congregatie van dichtbij kunnen bekijken, met name door werk in een van de werken van de congregatie of een tijdlang levenservaring in een van onze gemeenschappen. Hier benadrukt de vorming het motief van de roeping; Ze keert terug naar het persoonlijke verhaal en haar wortels om de mogelijke knopen aan te raken en te helen om in vrijheid te groeien om de roep van God te beantwoorden en haar diepe drijfveren te ontdekken. Aan het einde van deze periode stuurt het jonge meisje dat haar reis wil voortzetten een brief met het verzoek om het postulaat te betreden naar de regionale overste. Deze laatste kan, met instemming van haar raad, het verzoek al dan niet goedkeuren na een spirituele onderscheiding, verlicht door de persoonlijke evaluatie van de kandidaat en die van de gemeenschap die haar heeft ontvangen, evenals die van de zuster die verantwoordelijk is voor haar begeleiding.
Daarna volgt het postulaat dat minimaal 2 jaar in het vormingshuis duurt onder de verantwoordelijkheid van de vormende zuster van de postulanten bijgestaan door een team van zusters aangesteld door de congregatie. Dit is een tijd waarin de kandidaat en de vormingsleider nagaan of het een authentieke roeping tot het religieuze leven is en de fysieke, intellectuele, affectieve, morele en spirituele kwaliteiten van de jongere waarderen die ons religieuze leven inhoudt. De jongere leert bepaalde breuken te ervaren met de leefomgeving, met de opvattingen die ze aanhangt en de aangeleerde gewoontes’ dit afsluitende aanhalingsteken wat?. Dit vraagt om ‘spirituele en psychologische aanpassing’. (C81). Er wordt een trainingsprogramma opgesteld volgens de richtlijnen van de congregatie. Daarnaast volgen de postulanten cursussen aan het interpostulaat. Ze worden zo gevormd in openheid naar de wereld, naar de Kerk en naar andere religieuze congregaties dankzij de kerkelijke ervaring die gedeeld wordt met andere jongeren die in hetzelfde stadium leven; wat een indrukwekkende (of niet te verwaarlozen) culturele rijkdom is.
Aan het einde van deze twee jaar kan de kandidaat een brief schrijven waarin hij vraagt om aan de volgende fase, het noviciaat, te beginnen. een evaluatie van deze twee jaar, zal de congregatie beslissen om het al dan niet te accepteren. Het noviciaat duurt 2 jaar. Het is de school van gebed, beschikbaarheid en openheid voor God (C84). Het belangrijkste doel is om de novice in te wijden in het religieuze leven in de Heilige Familie. Tijdens deze fase heeft de vorming tot doel het hart en de geest te openen voor de rijkdommen van de Heilige Schrift, de Constituties, het charisma, de geest en de spiritualiteit van de congregatie, evenals voor de evangelische raden van kuisheid, armoede en gehoorzaamheid en van een ervaring van het apostolische gemeenschapsleven.
Na deze 2 jaar noviciaat kan de jongere vragen om zich voor een jaar te wijden door tijdelijke geloften. Als ze wordt toegelaten, wordt ze een belijdende zuster. Na de tijdelijke professie volgen 6 jaar toenemende integratie in het charisma, in de geest, in de spiritualiteit, in het broederlijk leven in de gemeenschap, in het leven en in het apostolisch werk van de congregatie, volgens een door de regio gepland programma. De jonge belijdende leeft voortaan in een gemeenschap en volgens de noden van de congregatie zal ze haar professionele vorming voltooien of zich bezighouden met een van de werken ten dienste van de congregatie en de Kerk. Zij zal deze reis doen in de overtuiging dat God met haar mee reist als zij aan Hem gehecht blijft door de nodige tijd te besteden aan gebed.
Eindelijk komt de tijd om een definitieve verbintenis aan te gaan door een meer radicale gave om ‘in Christus te zijn, door Hem te bestaan, door Hem te leven, beschikbaar te zijn voor anderen in Hem en voor Hem’ (C14). Een sterke tijd van gebed en vorming gaat aan de eeuwige professie vooraf. De formatie is permanent, ze is nooit af. Een religieus leven kan alleen gerealiseerd worden door steeds trouwer te zijn aan de genade van de Heer. C88.